Gebouwen zonder indoor mobiele dekking zijn ondenkbaar. Tegenwoordig wil iedereen, waar dan ook in het pand, kunnen bellen en internetten. Toch is dat niet altijd vanzelfsprekend, want wat gebeurt er als het mobiele bereik in een gebouw wegvalt? In deze blog zetten we de deur open en geven u, samen met onze partner DAEL Connectivity, een inkijkje in onze werkwijze en ziet u hoe wij met 24×7 beheer storingen zo snel mogelijk oplossen.
Mobiel bereik monitoren
Met een indoor mobiele netwerkdekking van BinnenBereik geniet u overal binnen een bedrijfspand of woontoren van goed mobiel bereik. Maar heel soms kan het bereik wegvallen door een storing en dat willen we snel verhelpen. Daarom werkt BinnenBereik samen met DAEL Connectivity. Zij installeren op locatie een automatisch monitoringsysteem dat gekoppeld is aan het indoor mobiele netwerk.
Corné van Halteren, verantwoordelijk voor de klantoplossingen binnen DAEL Connectivity, heeft regelmatig contact met Frans Konings, technisch consultant indoor bij BinnenBereik. “Ons monitoringssysteem krijgt op de klantlocatie een melding over een storing. Dit kan bijvoorbeeld het wegvallen van mobiel bereik op een bepaalde verdieping, of een te lage inputwaarde van een telecomoperator zijn. Vervolgens wordt de melding doorgegeven aan ons Network Operations Center (NOC) waar de server voor BinnenBereik staat. Hierna wordt een mail naar BinnenBereik verstuurd en houden we elkaar ook automatisch via WhatsApp en Telegram op de hoogte van de melding”, vertelt Corné.
Wat is een NOC?
Een Network Operations Center (NOC) is een centrale plek waar het indoor mobiele netwerk wordt beheerd en bewaakt. Een van de voordelen van een NOC is dat het indoor mobiele netwerk van BinnenBereik 24/7 wordt gemonitord, waardoor eventuele storingen snel worden gedetecteerd en verholpen.
Storing verhelpen
“Omdat ik eventuele storingen afhandel binnen ons team, krijg ik de melding binnen in de mail. Vervolgens log ik via een veilige VPN-verbinding in op de hardware van de klant, waarna er wordt aangetoond wat er precies aan de hand is”, legt Frans uit. Nadat hij de melding heeft ingezien, bepaalt hij op basis van de complexiteit van de storing welke stappen worden genomen.
Zo kan hij het systeem op afstand resetten of de configuratie aanpassen, zodat alles weer werkt. Maar kan er ook contact worden opgenomen met de telecomproviders, indien de storing is terug te voeren naar de apparatuur van de telecomproviders. In enkele gevallen zal de storing op locatie op moeten worden gelost door een actief onderdeel te vervangen. Storingen op locatie worden in overleg met BinnenBereik door WL Winet, de installatie en beheerpartner van BinnenBereik, opgelost.
Een generieke oplossing binnen elk gebouw
Sinds 2020 werken BinnenBereik en DAEL Connectivity intensief met elkaar samen. Corné: “BinnenBereik is voor ons de perfecte klant. Zij hebben net als wij dezelfde achtergrond en kennen de techniek achter het integreren van 4G en 5G. Door samen ons systeem te combineren met het indoor mobiele netwerk van BinnenBereik, creëren we een betrouwbare oplossing voor mensen die last hebben van slecht bereik binnen een gebouw.
Meer weten?
Bent u benieuwd naar hoe BinnenBereik uw vastgoedproject naar een hoger niveau tilt? Download dan onze whitepaper of neem direct contact met ons zodat onze experts uw probleem verhelpen.