Slecht mobiel bereik op hogere etages? Zo lost u dat op!

Vanaf de achtste etage in een kantoorgebouw kunt u te maken krijgen met een slechte mobiele ontvangst op uw smartphone. Benieuwd waarom dit gebeurd en wat u eraan kunt doen? In dit blog leggen we uit hoe het komt dat slecht mobiel bereik in de meeste hoogbouw voorkomt. Daarnaast leggen we uit wat u er aan kunt doen om dit op te lossen.

Een goed mobiel bereik binnen uw bedrijfspand is vandaag de dag van essentieel belang om uw bedrijf optimaal te laten functioneren. Zonder bereik loopt u telefoontjes mis en daardoor mogelijk ook klanten en omzet. Dat is iets wat u niet wilt. Overigens leidt een slecht mobiel bereik ook tot een trage mobiele internetverbinding op de smartphones van de medewerkers en bezoekers.

Hoger dan 25 meter

In gebouwen hoger dan 25 meter kunnen gebruikers te maken krijgen met een slecht mobiel bereik. Dat heeft te maken met de zendmasten van de telecomproviders die hun radiosignalen vooral richten op de gebruikers op de begane grond. De radiosignalen zenden in de vorm van een paraplu schuin naar beneden: het mobiele netwerk van de telecomaanbieders is er namelijk op gericht om een goede dekking op straatniveau te realiseren.

Het nadeel hiervan is dat de radiosignalen moeite hebben om op de hoger gelegen verdiepingen een gebouw binnen te dringen. Andersom is het voor een smartphone dan ook lastig om vanuit het gebouw een zendmast te bereiken. Een smartphone heeft namelijk een laag zendvermogen en ook de ontvangers op de zendmasten zijn naar beneden gericht. Een neveneffect is ook dat op deze hoogte meerdere bundels tegelijk met een lage signaalsterkte worden ontvangen. Deze signalen verzwakken elkaar. Dit wordt interferentie genoemd.

In de praktijk komt er nog een complexiteit bij. De afgelopen jaren zijn veel bedrijfspanden verduurzaamd met HR++ glas, dat een goede isolerende werking heeft en daardoor zorgt voor een significante besparing op de energierekening. Helaas heeft dit isolerende glas ook een belangrijk nadeel: de signalen gaan moeilijker het pand in en uit, waardoor gebruikers een slecht mobiel bereik zullen ervaren. Het bovengenoemde paraplu effect wordt verder versterkt.

In deze panden treden ook problemen op in de lagere verdiepingen. Dit komt niet door het paraplu effect maar puur door de goede afscherming van het HR++ glas.

Hoe lost u deze problemen op?

BinnenBereik biedt een slimme oplossing waarmee u een optimaal mobiel indoorbereik op alle verdiepingen realiseert. Via access points in de plafonds zijn de smartphones van uw medewerkers rechtstreeks verbonden met alle telecomnetwerken. De kosten voor het aanleggen van een mobiel indoornetwerk zijn voor rekening van BinnenBereik. Gedurende de contractduur betaalt u alleen een vast bedrag per jaar voor onze dienstverlening. BinnenBereik biedt het indoornetwerk ‘as a service’.

Daarnaast zorgt BinnenBereik voor het onderhoud van het mobiele indoornetwerk en mocht een accesspoint om wat voor reden uitvallen, dan zal deze direct en zonder kosten worden vervangen. Bent u benieuwd hoe BinnenBereik het mobiele bereik binnen uw kantoorpand kan verbeteren? Neem dan contact voor een vrijblijvend gesprek waarin we over alle mogelijkheden kunnen informeren. Als u meer wilt weten over de oplossingen van BinnenBereik kunt onze informatieve whitepaper downloaden!

Toekomstgericht bouwen? Download de whitepaper:

Lees alles over de as-a-service oplossing die BinnenBereik met haar indoor mobiele netwerk biedt, zodat iedereen in uw gebouw straks kan genieten van optimaal mobiel bereik.