In de reeks ‘Meet the Experts’ maakt u kennis met de mensen van BinnenBereik die ervoor zorgen dat binnen (kantoor)gebouwen uw smartphone of tablet een snelle en betrouwbare mobiele dekking heeft. Maak kennis met Rob Brown, productmanager Indoor Solutions bij BinnenBereik.
“Als productmanager indoor bij BinnenBereik ben ik verantwoordelijk voor de propositie van BinnenBereik. Zo ga ik in gesprek met nieuwe klanten die meer willen weten over de werking van indoornetwerwerken. Tijdens deze gesprekken op locatie leer je meteen wat de behoeftes van de klant zijn en bedenk ik ondertussen samen met het team hoe we deze kunnen invullen.”
Klanttevredenheid
“Het aanleggen van een indoornetwerk is een intensief proces, dat uiteraard zo zorgvuldig mogelijk moet worden gedaan. We kijken eerst naar de staat van het gebouw. Steeds meer gebouwen hebben bijvoorbeeld geïsoleerde ramen om te voldoen aan de duurzaamheidsnorm. Door de coating op die ramen komt er echter geen mobiele dekking van buiten het gebouw meer in. Op locatie voeren we daarom eerst een quickscan uit. In deze scan meten we de sterkte van de mobiele dekking van alle telecomoperators. Op basis van de meting bekijken we dan of we kiezen voor een hybride of volledig actief indoornetwerk. Bij een hybride indoornetwerk plaatsen we antennes, terwijl bij een volledig indoornetwerk zogeheten access points in het plafond plaatsen die mobiele dekking bieden. Het hele proces van de eerste meting tot de oplevering en activering van de systemen duurt circa 6 tot 12 maanden. In die tijd voer je namelijk gesprekken met diverse stakeholders; van de gebouweigenaar tot bijvoorbeeld de facility manager. Maar het doel blijft altijd hetzelfde: zorgen dat de klant tevreden is met zijn of haar indoornetwerk.”
Mobiel bereik is een basisbehoefte
“Ik werk nu sinds 2018 bij BinnenBereik. Het is erg prettig om in een jong en dynamisch team te werken, waar geen enkele dag hetzelfde is. De ene dag zijn we bezig met de diepe technische kant van het proces, de andere dag zijn we juist weer bezig met de marketing. In de 18 jaar dat ik nu actief ben in de telecomsector, heb ik alle technologische ontwikkelingen van dichtbij meegemaakt: van de aanleg van 2G tot de ontwikkeling van het 5G-netwerk in Nederland.
Ik vind het hartstikke mooi en interessant om te zien hoe uiteindelijk 5G ons leven gaat veranderen. Volgens vele experts kan dit wel eens gaan zorgen voor de vierde industriële revolutie, omdat de maatschappij zo afhankelijk is van snelle en betrouwbare mobiele telefonie. Wanneer straks de nieuwe frequentiebanden door alle netwerkoperators in Nederland worden aangezet, kunnen wij ook bij BinnenBereik er nog beter voor zorgen dat mensen binnen geen last meer hebben van slecht bereik. Daarvoor werken wij graag samen met alle netwerkoperators om hen in te koppelen aan ons indoornetwerk: we sluiten niemand uit. Op deze manier kunnen we samen met z’n allen de maatschappij helpen met een goed mobiel bereik voor iedereen.”