112 bellen: 3 redenen waarom 112 met een mobiele telefoon soms slecht te bereiken is

Het bellen van 112 kan van levensbelang zijn.

Steeds vaker bellen mensen het alarmnummer vanaf een mobiele telefoon. En hoewel mobiele operators er alles aan doen om ervoor te zorgen dat 112 altijd mobiel bereikbaar is, doen zich in toenemende mate situaties voor waarbij dit niet zo is.

Wat kunt u doen om slechte mobiele bereikbaarheid van 112 te verbeteren:
  1. Check uw mobiele telefoon

    Allereerst is het belangrijk om na te gaan of uw mobiele telefoon wel werkt en zo niet, wat de alternatieven zijn ingeval van een calamiteit. Op de website van de rijksoverheid staan hierover een aantal handige tips ‘Wat kan ik doen als ik alarmnummer 112 niet kan bereiken?’

  2. Waarborg mobiele dekking in duurzame gebouwen

    Steeds meer gebouwen voldoen aan de allernieuwste duurzaamheidsnormen. De isolerende materialen die hiervoor gebruikt worden, zoals HR++ glas en metaal, hebben echter als eigenschap dat deze minder goed doorlaatbaar zijn voor mobiele signalen. Door de extreme demping van mobiele signalen ontstaan daardoor steeds meer plekken in het pand volledig zonder mobiele dekking. Dit begint vaak al bij de receptie en neemt alleen maar meer toe in bijvoorbeeld liften, trappenhuizen of parkeergarages.

    112 bellen kan in principe via elk provider netwerk, zonder simkaart. Als het netwerk van de ene provider niet voldoende mobiele dekking heeft, wordt er in principe ‘automatisch’ gebruik gemaakt van het mobiele netwerk van een andere provider. In de praktijk komt het regelmatig voor dat dit ‘automatische’ proces niet op gang komt omdat je blijft ‘hangen’ op het netwerk wat geen mobiel bereik heeft. 112 is in dat geval onbereikbaar.

    Ook het bellen over WiFi is geen afdoende alternatief. De kwaliteit van WiFi netwerken hangt af van een groot aantal factoren, waardoor een gesprek kan haperen of wegvallen.

    Om inpandige mobiele dekking voor alle gebruikers (en ook bezoekers) van het pand te allen tijde te garanderen, kan een gebouw worden voorzien van multi-operator indoordekking middels een DAS (Distributed Antenna System) oplossing.

  3. Voorkom storing door hoge gebouwen

    Een andere oorzaak van slecht mobiel bereik kan de hoogte van het kantoor zijn. Vanaf ongeveer 30 meter hoogte kan er sprake zijn van interferentie tussen radiosignalen. Een mobiel device ontvangt op die hoogte signalen van meerdere zendmasten tegelijk. De ontvangen signalen gaan elkaar dan in de weg zitten. Dit kan leiden tot hakkelende gesprekken en verbroken verbindingen. De gebruiker ziet dan mogelijk nog wel meerdere ‘streepjes’ dekking op zijn mobiel. Echter, de kwaliteit van de mobiele verbinding zal als slecht ervaren worden. Gemakshalve kan worden gezegd dat gebouwen vanaf de 10e verdieping last kunnen hebben van dit effect.

    Ook dit probleem kan worden ondervangen door een gebouw te voorzien van multi-operator dekking middels een DAS (Distributed Antenna System) oplossing.

Meer informatie?

Heeft u te maken met een gebouw waarin 112 slecht mobiel bereikbaar is en wilt meer weten over de oorzaken en mogelijke oplossingen? Neem dan gerust contact met ons op. Onze experts staan u graag geheel vrijblijvend te woord.

Toekomstgericht bouwen? Download de whitepaper:

Lees alles over de as-a-service oplossing die BinnenBereik met haar indoor mobiele netwerk biedt, zodat iedereen in uw gebouw straks kan genieten van optimaal mobiel bereik.